Ondernemingsplan: samen op weg naar succes

 

Ondernemingsplan Quick Scan Implementatie Onderhoud

Na het doorlopen van deze fase, ligt er een stevig onderbouwd en breed gedragen ondernemingsplan.
U heeft inzicht in hoe uw bedrijf te werk moet gaan om de toekomst vol vertrouwen tegemoet te treden.

In deze fase wordt een breed opgezet praktijkonderzoek gedaan, waarbij zowel interne als externe partijen worden betrokken. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis voor uw ondernemingsplan.

Het is niet bepaald een eenvoudige fase, die zich louter kenmerkt door het analyseren van feiten en doorhakken van knopen. Daarvoor zijn er teveel onzekerheden. Bijvoorbeeld over de lange- en kortetermijnontwikkeling van (deel)markten. Maar ook op het vlak van inkomsten en uitgaven, persoonlijke voorkeuren en verschillen van inzicht in de mate waarin risico's kunnen worden genomen. Al deze facetten maken de weg naar een succesvol geïmplementeerd ondernemingsplan niet altijd gemakkelijk. Dat het om een leerzaam, inspirerend, actief en creatief proces gaat, moet evenzeer gezegd worden. KLAR TALE gaat dit proces keer op keer vol vertrouwen aan.

Met zijn unieke werkwijze zorgt KLAR TALE ervoor dat op heldere en harmonieuze wijze duidelijk wordt langs welke weg keuzes worden gemaakt, doelen gesteld en strategieën uitgewerkt. Het totale traject van onderzoek, analyse, het stellen van doelen en doorvoeren van veranderingen, wordt vastgelegd in het ondernemingsplan.

De inhoud van het ondernemingsplan kent minimaal de volgende onderdelen:

1 - Missie

De fundamentele vraag ‘waar ontleent de organisatie haar bestaansrecht aan?’ wordt beantwoord met de missie. Deze dient op z'n minst in te gaan op de 'wat' (is ons product of dienst) en 'hoe' (bedienen wij onze klanten) -vraag. Een goed geformuleerd missiestatement is daadwerkelijk gemeend, geeft een goed gevoel en dient het maatschappelijk belang.

2 - Visie

Een visie fungeert als kompas. Dynamisch en toekomstgericht. Een heldere visie geeft richting, zet aan tot actie en prikkelt de creativiteit. En: de visie maakt medewerkers duidelijk waar het bedrijf voor staat. Een goed geformuleerde visie is weliswaar toekomstgericht, maar geeft tevens het gevoel dat zij op het moment zelf gerealiseerd wordt.

3 - Analyse

Een eerste vereiste voor objectief onderzoek is het verzamelen van zoveel mogelijk data. KLAR TALE biedt diverse onderzoeksmodellen maar in alle gevallen maakt een SWOT- analyse deel uit van het onderzoek.
De SWOT- analyse levert waardevolle informatie over de situatie binnen uw bouwbedrijf (sterkte en zwakte) maar ook daarbuiten (kansen en bedreigingen). Gebaseerd op uitkomsten van de SWOT- analyse, kunnen gefundeerde vervolgstappen worden genomen.

4 - Segmentatie

Er bestaan belangrijke verschillen tussen behoeften, eigenschappen en het gedrag van klanten.
Daardoor kunnen markten gesegmenteerd worden in deelmarkten (homogene klantengroepen).
Segmentatie ondersteunt uw bouwbedrijf bij het ontwikkelen van efficiënte en effectieve strategieën, afgestemd op de specifieke wensen binnen de deelmarkten. Segmenteren is geen gemakkelijke opgave. Klanten(groepen) kunnen bepaald gedrag vertonen in de ene situatie en afwijkend gedrag in de andere. Marktomvang, groeipotentie en synergievoordelen zijn voorbeelden van aspecten die een rol spelen bij het vaststellen van klantsegmenten.

Stel uzelf altijd de vraag "wie is de klant achter de klant?" Het is raadzaam om niet alleen het belang van uw directe opdrachtgever voor ogen te houden maar uzelf tevens te verdiepen in diens klanten.

5 - Kiezen van segmenten

Nadat de verschillende deelmarkten in kaart zijn gebracht en geëvalueerd, wordt per segment vastgesteld in hoeverre uw bouwbedrijf in staat zal zijn deze deelmarkt te betreden. Externe factoren als marktomvang, concurrentie, te verwachten marktontwikkelingen en winstverwachting spelen hierbij een rol. De interne sterkte en zwakte worden afgewogen tegen de externe kansen en bedreigingen die elk segment kent.

6 - Positionering

U hebt vastgesteld op welke segmenten uw organisatie zich zal richten. Uiteraard is uw doel dat de potentiële klant zijn focus op uw bouwbedrijf richt. Cruciaal is dat u zich weet te onderscheiden en dat u de aandacht van potentiële klanten weet vast te houden. Competitieve positionering gaat over het beeld dat uw organisatie bij klanten oproept, ten opzichte van de concurrentie. U kunt die beeldvorming beïnvloeden met een verscheidenheid aan sturingsmiddelen zoals prijsbeleid, kwaliteitsniveau, servicegraad, omvang en financiële positie.

7 - Doelstellingen

Het formuleren van duidelijke, uitdagende en heldere doelstellingen kan veel opleveren, met name bij het uitwerken van de strategie. Duidelijke doelstellingen zorgen voor langetermijnstabiliteit. U kunt doelen stellen op het gebied van winstgevendheid, kwaliteit, efficiency, teamwork, productiviteit, flexibiliteit, arbeidsomstandigheden, duurzaam ondernemen, marktpositie (product en proces), innovatie, toegevoegde waardecreatie, etc.

8 - Strategie

Uw strategie is de werkbare vertaalslag van de missie en visie. Het is een optimale afstemming tussen de kracht en doelstellingen binnen uw bouwbedrijf enerzijds en de competitieve omgeving anderzijds. Is de strategie helder, ambitieus en compact geformuleerd, dan zorgt deze voor snelheid, actie, discipline en de krachtige wil om doelen te bereiken. Strategie creëert toekomst voor uw onderneming.

9 - Intern marketingplan

Het intern marketingplan is een van de belangrijkste onderdelen binnen uw ondernemingsplan.
Het beschrijft gedetailleerd wat er van alle medewerkers wordt gevraagd om de ambitieuze bedrijfsdoelstellingen te kunnen bereiken. Uw medewerkers -getalenteerd, gemotiveerd en klantgericht- vormen immers de basis van het succes. Het is essentieel dat de aandacht binnen uw bouwbedrijf -van hoog tot laag- uitgaat naar het bereiken van een professionele, klantgerichte interne organisatie. Het intern marketingplan wijst hierbij de weg.